Ple Ordinari. Dimarts, 23/07/2013.

Després de l’aprovació per unanimitat[1] de l’acta del Ple ordinari anterior, el primer punt és la moció del Bloc-Compromís per a mantindre i fomentar l’Escola de persones adultes (EPA).  La moció reclama que la Generalitat Valenciana assumisca el seu sosteniment i incloga la partida necessària als seus pressupostos del 2014.  També demana que, mentre no es produeix aquest fet, la Diputació de València ajude a sostindre l’EPA d’Almàssera mitjançant subvencions.

També es proposa que l’EPA siga una eina més eficient amb una oferta de formació permanent integrada en xarxa amb la dels pobles veïns (mitjançant acords de coordinació i cooperació) i amb la Universitat Popular i l’Escola d’Estiu; que incorpore el voluntariat a través d’organitzacions com l’Associació de Veïnatge Carraixet, les organitzacions de persones jubilades i pensionistes, etc.; que genere interaccions amb mitjans com Ràdio Rabosa i que es fomente a través d’aquests, i que estiga degudament representada al Consell Escolar Municipal a través del seu professorat i l’alumnat.

En nom del PP, l’alcaldessa subratlla que, actualment, l’EPA suposa un cost per a l’Ajuntament perquè la suma del que aporta la Generalitat Valenciana i del que paguen les persones matriculades no cobreix tot el pressupost. Es queixa que l’ordenança fiscal amb la que es volia traslladar eixe cost a les persones que estudien a l’EPA, a través de les matrícules, fou rebutjat pel Ple.  El govern municipal entén que les retallades en prestacions i serveis a la ciutadania han de ser totals pel que fa a l’Ajuntament.

També manifesten reserves a l’hora de coordinar estudis reglats per a persones adultes com els de l’EPA amb els no reglats de l’UPA (Universitat Popular d’Almàssera) o amb l’oferta infantil de l’Escola d’Estiu.  Però, tota aquesta oferta educativa local pot generar aprofitaments en xarxa més enllà del tipus d’estudis i del tipus d’alumnat que fa ús de cada opció.

Amb l’abstenció del PP per a facilitar l’aprovació de la moció, segons paraules de l’alcaldessa, aquesta es produeix amb els 7 vots dels grups de l’oposició.

Amb una nova modificació de crèdit (MC07), es vol destinar al pagament anual del deute de la ronda sud, definitivament confirmat per última instància judicial, la dotació pressupostària per a la residència de la 3ª edat que figura als pressupostos prorrogats del 2010.  La partida es de 119.093€.

Després que els grups de l’oposició manifestaren el seu rebuig a la mesura, s’obrí un debat encès quan l’alcaldessa respongué que, de no aprovar-se una mesura que impediria el compliment dels acords de pagament d’aquestes indemnitzacions, ho faria saber a qui corresponguera.  Demanà, explícitament, les abstencions que permeteren que l’equip de govern assumir totes les responsabilitats.

Els grups del PSPV, UxA i EUPV es refermaren en els arguments anteriors i, en resposta a les acusacions de l’alcaldessa de ser corresponsables dels fets per haver donat suport a la construcció de la ronda sud, recordaren que el que s’aprovà en el seu dia fou la realització del projecte, no unes expropiacions irregulars de terrenys urbans a preu de rústics.  Tampoc son responsables d’haver deixat passar 6 anys de govern sense haver fet cap previsió ni dotació per a aquests pagaments, fins que s’ha arribat  a l’atzucac de l’última sentència d’apel·lació. 

Manifestaren el seu rebuig a les amenaces del PP i votaren en contra de la iniciativa que quedà rebutjada malgrat l’abstenció del Bloc-Compromís (6 vots en contra, 5 a favor i una abstenció).  Si el PP haguera comptat amb la presència de tots els seus regidors i regidores, aquesta abstenció hauria complert la funció que reclamava l’alcaldessa, ja que la moció podria haver estat aprovada amb el seu vot de qualitat.

La mesura hauria deixat sense dotació pressupostària a la residència pel 2013, i aquesta es podria haver recuperat amb una nova pròrroga dels pressupostos pel 2014.  Malgrat això, sembla cada vegada més clar que la proposta, al programa de tots els partits per a les eleccions del 2011 i malgrat les declaracions de bones intencions de l’equip de govern, està condemnada a  l’oblit.  A cada pas, l’Ajuntament incrementa la seua funció de mer recaptador d’impostos per a pagar el deute odiós de la bombolla immobiliària, l’estafa de la banca, el balafiament populista i la corrupció generalitzada durant el llarg període de govern del PP valencià.

El següent punt és el reconeixement de més deute acumulat de l’any anterior, amb una sèrie de factures que sumen 204.633€ i que, precisament, inclouen els pagaments anuals de les sentències de la ronda sud corresponents a eixe exercici.  A cadascuna d’aquestes mesures, el pressupost no és més que paper mullat, un requeriment legal que genera tràmits repetitius per a fer-ne cas omís.  S’aprova amb els vots del PP i l’abstenció de l’oposició al complet.

Com al Ple anterior, es torna a donar compte d’un informe de morositat (1er trimestre del 2013) sense cap explicació pel públic assistent.  Més opacitat per a passar per damunt del que ja ha quedat clar en moltes ocasions: que les factures s’acumulen amb mitjanes que ronden l’any de morositat i que s’incompleixen totalment les normatives de l’estat sobre el tema.

Després que el Compte general del 2012 haja tancat període d’exposició pública i d’al·legacions sense cap incidència, es presenta al Ple per a la seua aprovació definitiva.  Amb la rectificació definitiva de l’Inventari a 31/12/2012, aquest ofereix un valor total dels bens de 27.431.953€ (97.314 més que el valor a 01/01/2012, de 27.334.638€).  Les dues qüestions s’aproven amb els vots del PP i l’abstenció de l’oposició.

Crida l’atenció un informe d’Intervenció referit al citat inventari, que assenyala que les amortitzacions no estan ben calculades i fan que no mostre una imatge fiable de la situació patrimonial.  El secretari intervé per a explicar que s’ha utilitzar el mètode d’amortització indirecte i que, per tant, es mostra el valor íntegre dels bens mobles segons el valor d’adquisició i que, de forma separada, apareixen els totals amortitzats per partides (les quals resten a la suma de valors dels bens). 

La interventora explica, però, que el problema està en que l’inventari té algunes partides d’amortització superiors al valor d’adquisició del bé a amortitzar. El problema és que el programa informàtic estableix un nombre d’anys per a l’amortització total dels bens i que distribueix els percentatges anuals en funció d’això.  Ella ha pogut comprovar que, una vegada s’ha complert el període d’amortització d’alguns bens, s’ha continuat aplicant amortització a l’any següent.  Indiquen que això només s’ha produït a l’inventari, no als llibres i balanços comptables.  El secretari, que havia demanat les explicacions de la interventora, no aclareix els motius d’aquests errors.

Al temps de retre comptes dels òrgans de govern, torna a sorgir una nova factura pagada en efectiu i a justificar que trenca la prelació de pagaments, malgrat que al Ple ordinari del 20/05/2013 i a proposta del PP, s’aprovà la modificació de la base 22 d’execució del pressupost per a reduir les formes de pagament a una sola (transferència bancària) i acabar amb aquests problemes.  L’alcaldessa respongué que aquella moció tenia un import mínim (que no quantificà) i que estava pensada per a les certificacions d’obres.  Al Ple de maig no es va fer cap d’aquestes indicacions.

Al torn de preguntes, l’equip de govern no donà cap explicació.  Destaquen, per una banda, altra reclamació per a que s’executen les moltes mocions aprovades pel Ple que manté bloquejades, envaint les competències d’aquest, i la petició d’aclariments pel fet que la biblioteca estiguera tancada un dia, contravenint la normativa vigent.  Com sempre, el PP respongué amb contracusacions que, com sempre, serveixen per a que els agres debats amaguen eixa negació de cap resposta argumentada.


[1] En realitat s’absté la regidora d’UxA Raquel Plaza Gómez, que no assistí a eixe Ple.  En aquesta ocassió falta el regidor del PP Emilio José Belencoso, per motius personals.  El PP es queda amb 5 vots, fet clau en la votació més polèmica de la nit.